المنتدى الاهلا وى الاول

(ايها الزائر )(رساله هامه اليك )(ادخل وشارك بعضويه معنا فى الاهلاوى)

(مميزات العضويه كثيره جدا)(ستشاهد اشياء لن تشاهدها وانت زائر)

(اضغط على تسجيل وسجل عضويتك معنا )(وان كنت عضو اضغط على دخول فورا؟)

احنا فى انتظاركم (يلا بسرعه

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

المنتدى الاهلا وى الاول

(ايها الزائر )(رساله هامه اليك )(ادخل وشارك بعضويه معنا فى الاهلاوى)

(مميزات العضويه كثيره جدا)(ستشاهد اشياء لن تشاهدها وانت زائر)

(اضغط على تسجيل وسجل عضويتك معنا )(وان كنت عضو اضغط على دخول فورا؟)

احنا فى انتظاركم (يلا بسرعه

المنتدى الاهلا وى الاول

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
المنتدى الاهلا وى الاول

عيش الكوره شجع الاهلي

انتم الان فى قلب القلعه الحمراء

المنتدى الاهلاوى الاول
www.ahly100.tk



المتواجدون الآن ؟

ككل هناك 1 عُضو حالياً في هذا المنتدى :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 1 زائر :: 1 روبوت الفهرسة في محركات البحث

لا أحد


أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 766 بتاريخ الأربعاء 05 مايو 2021, 9:27 am

المواضيع الأخيرة

» الاهلي يقدر..كيان الأبطال لايموت
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالإثنين 25 سبتمبر 2017, 7:56 am من طرف الاهلى

» العاب روحانيه ادخل مش هتندم
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالأربعاء 28 مايو 2014, 12:39 am من طرف mays

» لعبه ايه امنيتك
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالسبت 03 مايو 2014, 12:06 am من طرف mays

» انا عضوه جديده
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالسبت 03 مايو 2014, 12:02 am من طرف mays

» لعبة الاوامر
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 5:54 pm من طرف mays

» والله دي لعبه هتجنني
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 5:47 pm من طرف mays

» قصة لمن يريد التزوج
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 5:32 pm من طرف mays

» اختبر شخصيتك ادخلوو لايفوتكم
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 5:29 pm من طرف mays

» الجائزة 1000 جنية يلا مستنين اية
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 5:25 pm من طرف mays

» اكلات خفيفة وسريعة التحضير
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 5:22 pm من طرف mays

» تعارف عضو زملكاوى جديد
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالأحد 22 سبتمبر 2013, 1:59 pm من طرف الاهلى

» صور خطوبه عماد متعب على يارا نعوم)(حصريا على الاهلاوى الاول
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالإثنين 25 فبراير 2013, 2:51 pm من طرف التفتيش

» كلمات نابعه من قلب محطم " تستحق القراءه
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالخميس 03 يناير 2013, 12:34 pm من طرف eng sakariye

» من افلام جنيفر لوبيز فلم الاجرام والاثارة للكبار فقط مترجم 259 ميجا U Turn دي في دي
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالإثنين 29 أكتوبر 2012, 4:45 am من طرف حبه ذبحني

» من افضل لاعب مصري
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالجمعة 05 أكتوبر 2012, 3:53 am من طرف bada

» سجل دخولك على المنتدى بصلاه على النبى
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالإثنين 10 سبتمبر 2012, 2:55 pm من طرف زملكاوى صميم

» عايز تبعت رساله تهنئه بشهر رمضان ادخل وشوف وال تعجبك اكتبها
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالإثنين 10 سبتمبر 2012, 2:52 pm من طرف زملكاوى صميم

» عيد ميلاد الليله مين عيد ميلاد حبيبة قلبي ادخل هني بسرعه ...!!!
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالإثنين 10 سبتمبر 2012, 2:46 pm من طرف زملكاوى صميم

» **هنا بيانات كل الاعضاء**اتفضلم عرفم نفسكم **وتعرفم على غيركم **
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالإثنين 10 سبتمبر 2012, 2:36 pm من طرف زملكاوى صميم

» شريط شرين الجديد حبيت *كامل (حصريا)
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالثلاثاء 04 سبتمبر 2012, 5:11 am من طرف komatso001

» هتضحك غصب عنك
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالإثنين 27 أغسطس 2012, 10:49 pm من طرف moro

» بالصور.. تصاميم ملاعب قطر لكأس العالم 2022
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالإثنين 27 أغسطس 2012, 10:42 pm من طرف moro

» ايه اكتر موقف محرج اتعرضت ليه؟؟؟؟؟؟؟؟
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالإثنين 27 أغسطس 2012, 10:39 pm من طرف moro

» ألبوم منوعات اغانى حزن وجرح اروع الاغانى
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالثلاثاء 15 مايو 2012, 4:03 am من طرف a7med_al3aidy

» *ننفرد كعادتنا بالاغنيه التى هزت الوطن العربى *الضمير العربى *حصريا على الاهلاوى
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالأربعاء 18 يناير 2012, 8:31 pm من طرف bibayou

» اجازة الربيع في دبي مع مكتب ترحال العربية
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالسبت 07 يناير 2012, 11:36 pm من طرف business

» اجازة الربيع في دبي مع مكتب ترحال العربية
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالثلاثاء 03 يناير 2012, 6:40 pm من طرف business

» برنامج يحول الكتابه الى صوت رجل أو إمرأة
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالخميس 22 ديسمبر 2011, 3:01 pm من طرف مصطفی

» البطاقه العائليه للرسول عليه الصلاة والسلام " ارجو التثبيت للأهمية"
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالخميس 22 ديسمبر 2011, 2:43 pm من طرف مصطفی

» جوزية
تزيين الأكل فن وله أصول Emptyالثلاثاء 22 نوفمبر 2011, 1:05 am من طرف loveُs angil


2 مشترك

تزيين الأكل فن وله أصول

Abeer
Abeer
مديره المنتدى الاهلاوى الاول
مديره المنتدى الاهلاوى الاول


انثى
عدد الرسائل : 14654
نقاط : 23265
نقاط تميز العضو من خلال تقييم مواضيعه من الاعضاء : 21
تاريخ التسجيل : 01/01/2008

default تزيين الأكل فن وله أصول

مُساهمة من طرف Abeer الأربعاء 27 يناير 2010, 10:06 pm

تزيين الأكل فن وله أصول 42-16247144

تزيين الأكل من الحاجات اللي بتخلّي شكل أكلك شهي ولذيذ، مش بس كده ده كمان بيعطي انطباع حلو جداً عن الطبق اللي بتقدميه، وزي ما قال المثل الشعبي "العين بتاكل قبل الفم".. علشان كده إحنا النهارده حبينا نقدّم لك عدد نعرفك فيه إزاي تزيّني أطباقك وتبيّني شطارتك وشياكتك في تقديم أكلك...

وعلشان تقدري تعملي أطباق شكلها حلو ومتميّز يبقى لازم تحطي شوية القواعد الأساسية دي قدامك...

1- إنك تستخدمي حاجات طبيعية لتزيين الأكل، وتحاولي على أد ما تقدري إنك تقللي من استخدام الحاجات غير الطبيعية زي مثلا شرائح الليمون البلاستيك؛ لأن الحاجات الطبيعية بتدي شكل أحلى.

2- حاولي دايماً إن الحاجات اللي بتستخدميها في التزيين تكون متناسقة مع نوع الأكل اللي بتقدميه، يعني مثلاً تزيّني طبق السمك بشرائح ليمون، لكن مش معقول إنك تزيني التشيز كيك بالبقدونس؛ لأن ما فيش أي ترابط بينهما.

3- خدي بالك كمان من إن الأطباق اللي بتحتوي على أكثر من مكون إنك تستخدمي فيها حاجات بسيطة في تزيينها، أما الأطباق البسيطة فممكن إنك تعملي لها ديكور معقد شوية.

4- حاولي تعملي بالأكل اللي موجود في الطبق أشكال هندسية، زي الدواير أو أي شكل عشوائي يدي شكل حلو في النهاية؛ زي مثلا لو بتقدمي صدور فراخ مقطعة قطع صغيرة تبقى ترصيهم في الطبق على شكل حرف X، وممكن كمان إنك تسندي شرائح اللحمة على جبل تعمليه من البطاطس الصغيرة المسلوقة، وممكن تعملي تبديل بين الأطوال المختلفة للأكل في نفس الطبق يعني من الآخر نوّعي في طريقة وضع الأكل في الأطباق.

5- اوعي تفتكري إن تزيين أطباق التقديم هو بس اللي بيخلي أكلك يبان بشكل شهي ولذيذ، لكن كمان طريقة ترتيب الأطباق على السفرة، علشان كده يا ريت إنك تحطي الأطباق المرتبطة ببعضها قريبة من بعض.

6- اوعي تخلي سفرتك مزحومة بأطباق كتيرة، وتفتكري إن هي دي الشياكة؛ لأن الزحمة دي ممكن إنها تدي شكل مش حلو على السفرة.

7- في معلومة مهمة جداً يمكن تكوني أول مرة تسمعي عنها، ولكنها مهمة وأساسية في فن تزيين الأطباق، وهي إنه من الأفضل إنك تستخدمي أعداد فردية في الحاجات اللي بتذوّقي بها، وبلاش الأعداد الزوجية، يعني لو هتستخدمي شرائح من الطمام أو الليمون في تزيين أي طبق يبقى الأحسن إنك تحطي واحدة أو ثلاثة أو خمسة وبلاش تحطي اثنين أو أربعة؛ لأن الأعداد الفردية مريحة أكثر للعين.

8- لو عايزة تضيفي شكل جذاب لأطباقك بطريقة بسيطة جداً، يبقى أحسن حاجة إنك تستخدمي طريقة الرش، يعني ممكن ترشي على الطبق حاجات زي البقدونس المفروم أو المكسرات المفرومة أو السكر البودرة أو الكاكاو، وطبعاً ده كله بيكون على حسب مكونات الطبق اللي إنتِ عايزة تزينيه.

ودلوقتي بقى تعالي نتعرّف مع بعض على شوية حاجات ممكن تستخدميها في تزيين أطباقك...

1- الصوص:
الصوص من الحاجات البسيطة اللي ممكن تستخدميها في تزيين حاجات كتير، وميزته إنه سهل ومتوفّر منه أنواع وألوان كثيرة أوي، زي الكاتشاب أو صوص الشيكولاتة بالنسبة للحلويات، وممكن تعملي به أشكال كتيرة على أطباقك، وممكن ترشيه على شكل زجزاج، ولو عندك ميول فنية ممكن تعملي بالصوص أشكال زي قلب أو وردة.

2- الفاكهة:
استخدام الفاكهة في التزيين بيدّي لأطباقك شكل منعش وجميل، والتزيين بشرائح الفاكهة حاجة سهلة جداً، وكل اللي عليكِ إنك تجيبي الفاكهة اللي إنتِ عايزاها وتقطعيها شرائح وتحطيها على طرف الطبق، أو ممكن إنك تستخدمي مجموعة من الفواكه مع بعضها كقاعدة للطبق تحطي عليها صنف الأكل اللي عايزة تقدميه، يعني مثلاً ممكن تحطي شرائح كنتلوب مع الموز والمانجو على الطبق وتحطي عليهم كيكة أو أيس كريم.

3- الخضروات:

الخضروات كمان بيكون لها تأثير حلو أوي على شكل الطبق زي الفاكهة بالضبط، وفيه خضراوات كتيرة ممكن تستخدميها في التزيين زي الجزر والفجل والبنجر.. وفيه أفكار سهلة وبسيطة ممكن تعمليها باستخدام الخضراوات، زي إنك تبشري الجزر أو الفجل أو أي نوع خضار تاني، وتعملي بيهم شكل جبل صغير في وسط الطبق أو على جنب، وكمان ممكن تقطعي الخضار على أربعة وتعملي بيهم شكل وردة مثلاً.

كمان الخضرة زي البقدونس والكرفس والريحان والكسبرة والروز ماري والزعتر من الحاجات اللي بتكون دايماً متوفّرة في أي مطبخ مصري سواء كانت طازة أو ناشفة، والخضرة من الحاجات اللي بتدي طعم حلو ومختلف لأكلك، مش بس كده ده إنتِ ممكن كمان تستخدميهم في تزيين الأطباق، يعني ممكن تحطي أعواد البقدونس على جنب الطبق أو ترشي البقدونس المفروم على الأكل بشكل عشوائي، وصدقيني هيعمل شكل تحفة، وممكن تزوّدي جمال الطبق بإنك تستخدمي الزهور اللي بتنبت مع الأعشاب دي.

ونصيحة مني حاولي تبتكري في تزيين الأطباق؛ يعني ممكن إنك تستخدمي أي نوع خضار عندك في تزيين أطباقك، زي مثلاً إنك تستخدمي حبوب البسلة في عمل صف في وسط الطبق.

4- الجبنة:
ممكن تستخدمي أنواع مختلفة من الجبنة في تزيين الأطباق زي الجبنة الفيتا أو البارميزان أو الجبنة الرومي وكمان الجبنة القريش، وممكن تعملي أشكال مختلفة من الجبنة الشيدر باستخدام القطّاعة اللي بيكون لها أشكال مختلفة واللي بتستخدميها في تقطيع البسكويت.

5- الخبز المحمص:
ممكن تستخدمي الخبز المحمص في تزيين أطباقك، وخصوصاً أطباق اللحمة، وممكن تحطي بعض شرائح الخبز المحمص جنب طبق الشوربة.
nody
nody
اهلاوى صميم
اهلاوى صميم


انثى
عدد الرسائل : 2911
العمر : 33
العمل/الترفيه : مهندسه هـ هـ صغننه
المزاج : رومااااااانسيه
نقاط : 11357
نقاط تميز العضو من خلال تقييم مواضيعه من الاعضاء : 1
تاريخ التسجيل : 08/05/2008

default رد: تزيين الأكل فن وله أصول

مُساهمة من طرف nody الخميس 28 يناير 2010, 5:29 pm

تسلم ايديكـ يابيرو
وحشااااااااااااااااااااااني كتير ياعمري

    الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء 25 مايو 2022, 9:13 am