المنتدى الاهلا وى الاول

(ايها الزائر )(رساله هامه اليك )(ادخل وشارك بعضويه معنا فى الاهلاوى)

(مميزات العضويه كثيره جدا)(ستشاهد اشياء لن تشاهدها وانت زائر)

(اضغط على تسجيل وسجل عضويتك معنا )(وان كنت عضو اضغط على دخول فورا؟)

احنا فى انتظاركم (يلا بسرعه

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

المنتدى الاهلا وى الاول

(ايها الزائر )(رساله هامه اليك )(ادخل وشارك بعضويه معنا فى الاهلاوى)

(مميزات العضويه كثيره جدا)(ستشاهد اشياء لن تشاهدها وانت زائر)

(اضغط على تسجيل وسجل عضويتك معنا )(وان كنت عضو اضغط على دخول فورا؟)

احنا فى انتظاركم (يلا بسرعه

المنتدى الاهلا وى الاول

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
المنتدى الاهلا وى الاول

عيش الكوره شجع الاهلي

انتم الان فى قلب القلعه الحمراء

المنتدى الاهلاوى الاول
www.ahly100.tk



المتواجدون الآن ؟

ككل هناك 1 عُضو حالياً في هذا المنتدى :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 1 زائر :: 2 عناكب الفهرسة في محركات البحث

لا أحد


أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 766 بتاريخ الأربعاء 05 مايو 2021, 9:27 am

المواضيع الأخيرة

» الاهلي يقدر..كيان الأبطال لايموت
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالإثنين 25 سبتمبر 2017, 7:56 am من طرف الاهلى

» العاب روحانيه ادخل مش هتندم
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالأربعاء 28 مايو 2014, 12:39 am من طرف mays

» لعبه ايه امنيتك
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالسبت 03 مايو 2014, 12:06 am من طرف mays

» انا عضوه جديده
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالسبت 03 مايو 2014, 12:02 am من طرف mays

» لعبة الاوامر
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 5:54 pm من طرف mays

» والله دي لعبه هتجنني
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 5:47 pm من طرف mays

» قصة لمن يريد التزوج
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 5:32 pm من طرف mays

» اختبر شخصيتك ادخلوو لايفوتكم
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 5:29 pm من طرف mays

» الجائزة 1000 جنية يلا مستنين اية
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 5:25 pm من طرف mays

» اكلات خفيفة وسريعة التحضير
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 5:22 pm من طرف mays

» تعارف عضو زملكاوى جديد
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالأحد 22 سبتمبر 2013, 1:59 pm من طرف الاهلى

» صور خطوبه عماد متعب على يارا نعوم)(حصريا على الاهلاوى الاول
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالإثنين 25 فبراير 2013, 2:51 pm من طرف التفتيش

» كلمات نابعه من قلب محطم " تستحق القراءه
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالخميس 03 يناير 2013, 12:34 pm من طرف eng sakariye

» من افلام جنيفر لوبيز فلم الاجرام والاثارة للكبار فقط مترجم 259 ميجا U Turn دي في دي
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالإثنين 29 أكتوبر 2012, 4:45 am من طرف حبه ذبحني

» من افضل لاعب مصري
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالجمعة 05 أكتوبر 2012, 3:53 am من طرف bada

» سجل دخولك على المنتدى بصلاه على النبى
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالإثنين 10 سبتمبر 2012, 2:55 pm من طرف زملكاوى صميم

» عايز تبعت رساله تهنئه بشهر رمضان ادخل وشوف وال تعجبك اكتبها
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالإثنين 10 سبتمبر 2012, 2:52 pm من طرف زملكاوى صميم

» عيد ميلاد الليله مين عيد ميلاد حبيبة قلبي ادخل هني بسرعه ...!!!
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالإثنين 10 سبتمبر 2012, 2:46 pm من طرف زملكاوى صميم

» **هنا بيانات كل الاعضاء**اتفضلم عرفم نفسكم **وتعرفم على غيركم **
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالإثنين 10 سبتمبر 2012, 2:36 pm من طرف زملكاوى صميم

» شريط شرين الجديد حبيت *كامل (حصريا)
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالثلاثاء 04 سبتمبر 2012, 5:11 am من طرف komatso001

» هتضحك غصب عنك
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالإثنين 27 أغسطس 2012, 10:49 pm من طرف moro

» بالصور.. تصاميم ملاعب قطر لكأس العالم 2022
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالإثنين 27 أغسطس 2012, 10:42 pm من طرف moro

» ايه اكتر موقف محرج اتعرضت ليه؟؟؟؟؟؟؟؟
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالإثنين 27 أغسطس 2012, 10:39 pm من طرف moro

» ألبوم منوعات اغانى حزن وجرح اروع الاغانى
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالثلاثاء 15 مايو 2012, 4:03 am من طرف a7med_al3aidy

» *ننفرد كعادتنا بالاغنيه التى هزت الوطن العربى *الضمير العربى *حصريا على الاهلاوى
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالأربعاء 18 يناير 2012, 8:31 pm من طرف bibayou

» اجازة الربيع في دبي مع مكتب ترحال العربية
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالسبت 07 يناير 2012, 11:36 pm من طرف business

» اجازة الربيع في دبي مع مكتب ترحال العربية
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالثلاثاء 03 يناير 2012, 6:40 pm من طرف business

» برنامج يحول الكتابه الى صوت رجل أو إمرأة
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالخميس 22 ديسمبر 2011, 3:01 pm من طرف مصطفی

» البطاقه العائليه للرسول عليه الصلاة والسلام " ارجو التثبيت للأهمية"
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالخميس 22 ديسمبر 2011, 2:43 pm من طرف مصطفی

» جوزية
داحنا دافنينه سوا.... Emptyالثلاثاء 22 نوفمبر 2011, 1:05 am من طرف loveُs angil


3 مشترك

داحنا دافنينه سوا....

Abeer
Abeer
مديره المنتدى الاهلاوى الاول
مديره المنتدى الاهلاوى الاول


انثى
عدد الرسائل : 14654
نقاط : 23265
نقاط تميز العضو من خلال تقييم مواضيعه من الاعضاء : 21
تاريخ التسجيل : 01/01/2008

default داحنا دافنينه سوا....

مُساهمة من طرف Abeer الخميس 11 مارس 2010, 11:19 pm

داحنا دافنينه سوا...!

طبعا في ناس كتير بتقول المثل ده وهى عارفة ايه اصله
وفي فينا اللى ميعرفش اصل حكايته ايه....
علشان كدا انا قولت انقلها واجبهلكم اهو تاخدو فكرة برضوا

يقال انه كان في اثنين من الرجال فقراء ومش بيشتغلوا
قرروا يسافروا يمكن يلاقوا شغل فى بلد اخر قرر السفر وطلعوا
على الطريق وكان معهم حمار يتناوبو عليه كل شوي
يطلع واحد والثاني يمشي على رجليه وبعد ماقطعوا مسافة كبيرة
(مات الحمار )من الجوع والتعب
داحنا دافنينه سوا.... Frown

الرجلين حفرو حفره ودفنو الحمار فيها .
وجلسو محلهم يرتاحو من التعب ويفكرو هيعملوا ايه مفيش
مواصلات ولا اكل ولا حمار .


واحد منهم من التعب راح يعيط عند قبر الحمار والثاني قعد يواسيه
داحنا دافنينه سوا.... Frown

وهم في ذلك الوضع مر من عندهم واحد راجل فى الطرق
وسألهم مالكم خير اعدين هنا ليه وبتبكوا ليه؟؟

استحوا يقولو انه حمار مات وقالو هذا قبر شيخ وسيد
ومن الاولياء الصالحين واحنا بنحرس قبره؟

الرجل صدقهم وراح ونشرها عند اهل القريه انه
في رجل صالح وله خدم مدفون بجوار القريه .


وسارت الناس تجي للقبر وتزوره وكل واحد يزور القبر
يدفع فلوس واللي يدفع ذهب وانتشر على المستوى في البلد
كلها وقامو بنو على قبره وسار مزار ومكان الكل يقصده .

والرجلين الاثنين بقيوا من الاغنياء وكثرت فلوسهم وبقيوا
من اهل الملايين طبعا وعندهم فلوس واراضي وكل خير


وبعد فتره من الزمن اختلف احد الرجلين مع الاخر واتهمه
بسرقة مبلغ من المال فقام الاخر وقال :
طيب ورحمه اللى فى المقام المدفون ده انا ماسرقت منك شىء

فرد عليه الاول (عيب داحنا دافنينه سواداحنا دافنينه سوا.... Wink )



_________________
.
pure heart
pure heart
** مشرفه فى المنتدى الاهلاوى **
** مشرفه فى المنتدى الاهلاوى **


انثى
عدد الرسائل : 622
العمر : 34
الموقع : عالم يملؤه اليقين بالله وحسن الظن
المزاج : قال رسول الله صلي الله عليه وسلم *من تواضع لله رفعه الله*فاللهم اجعلنا من المتواضعين لك اللهم امين
نقاط : 9975
نقاط تميز العضو من خلال تقييم مواضيعه من الاعضاء : 1
تاريخ التسجيل : 26/12/2009

default رد: داحنا دافنينه سوا....

مُساهمة من طرف pure heart الجمعة 12 مارس 2010, 12:36 am

ههههههههههههههههه
حلو قوي يا عبير
بجد يضحك
ربنا يسعد قلبك
ربنا يتوب علي الناس من الخرافات دي يارب ويهدينا كلنا
golden heart
golden heart
اهلاوى صميم
اهلاوى صميم


انثى
عدد الرسائل : 2422
العمر : 34
المزاج : ياااااااااارب
نقاط : 14180
نقاط تميز العضو من خلال تقييم مواضيعه من الاعضاء : 8
تاريخ التسجيل : 08/04/2009

default رد: داحنا دافنينه سوا....

مُساهمة من طرف golden heart الجمعة 12 مارس 2010, 12:42 pm

ماكنتش اعرف اصل الجلة دي ايه
وهما كدبوا الكدبة وصدقوها
شكرا ليكي عبير

    الوقت/التاريخ الآن هو الخميس 26 مايو 2022, 2:37 am