المنتدى الاهلا وى الاول

(ايها الزائر )(رساله هامه اليك )(ادخل وشارك بعضويه معنا فى الاهلاوى)

(مميزات العضويه كثيره جدا)(ستشاهد اشياء لن تشاهدها وانت زائر)

(اضغط على تسجيل وسجل عضويتك معنا )(وان كنت عضو اضغط على دخول فورا؟)

احنا فى انتظاركم (يلا بسرعه

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

المنتدى الاهلا وى الاول

(ايها الزائر )(رساله هامه اليك )(ادخل وشارك بعضويه معنا فى الاهلاوى)

(مميزات العضويه كثيره جدا)(ستشاهد اشياء لن تشاهدها وانت زائر)

(اضغط على تسجيل وسجل عضويتك معنا )(وان كنت عضو اضغط على دخول فورا؟)

احنا فى انتظاركم (يلا بسرعه

المنتدى الاهلا وى الاول

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
المنتدى الاهلا وى الاول

عيش الكوره شجع الاهلي

المتواجدون الآن ؟

ككل هناك 40 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 40 زائر

لا أحد

أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 766 بتاريخ الأربعاء 05 مايو 2021, 9:27 am

المواضيع الأخيرة

» الاهلي يقدر..كيان الأبطال لايموت
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالإثنين 25 سبتمبر 2017, 7:56 am من طرف الاهلى

» العاب روحانيه ادخل مش هتندم
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالأربعاء 28 مايو 2014, 12:39 am من طرف mays

» لعبه ايه امنيتك
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالسبت 03 مايو 2014, 12:06 am من طرف mays

» انا عضوه جديده
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالسبت 03 مايو 2014, 12:02 am من طرف mays

» لعبة الاوامر
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 5:54 pm من طرف mays

» والله دي لعبه هتجنني
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 5:47 pm من طرف mays

» قصة لمن يريد التزوج
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 5:32 pm من طرف mays

» اختبر شخصيتك ادخلوو لايفوتكم
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 5:29 pm من طرف mays

» الجائزة 1000 جنية يلا مستنين اية
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 5:25 pm من طرف mays

» اكلات خفيفة وسريعة التحضير
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 5:22 pm من طرف mays

» تعارف عضو زملكاوى جديد
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالأحد 22 سبتمبر 2013, 1:59 pm من طرف الاهلى

» صور خطوبه عماد متعب على يارا نعوم)(حصريا على الاهلاوى الاول
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالإثنين 25 فبراير 2013, 2:51 pm من طرف التفتيش

» كلمات نابعه من قلب محطم " تستحق القراءه
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالخميس 03 يناير 2013, 12:34 pm من طرف eng sakariye

» من افلام جنيفر لوبيز فلم الاجرام والاثارة للكبار فقط مترجم 259 ميجا U Turn دي في دي
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالإثنين 29 أكتوبر 2012, 4:45 am من طرف حبه ذبحني

» من افضل لاعب مصري
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالجمعة 05 أكتوبر 2012, 3:53 am من طرف bada

» سجل دخولك على المنتدى بصلاه على النبى
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالإثنين 10 سبتمبر 2012, 2:55 pm من طرف زملكاوى صميم

» عايز تبعت رساله تهنئه بشهر رمضان ادخل وشوف وال تعجبك اكتبها
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالإثنين 10 سبتمبر 2012, 2:52 pm من طرف زملكاوى صميم

» عيد ميلاد الليله مين عيد ميلاد حبيبة قلبي ادخل هني بسرعه ...!!!
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالإثنين 10 سبتمبر 2012, 2:46 pm من طرف زملكاوى صميم

» **هنا بيانات كل الاعضاء**اتفضلم عرفم نفسكم **وتعرفم على غيركم **
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالإثنين 10 سبتمبر 2012, 2:36 pm من طرف زملكاوى صميم

» شريط شرين الجديد حبيت *كامل (حصريا)
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالثلاثاء 04 سبتمبر 2012, 5:11 am من طرف komatso001

» هتضحك غصب عنك
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالإثنين 27 أغسطس 2012, 10:49 pm من طرف moro

» بالصور.. تصاميم ملاعب قطر لكأس العالم 2022
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالإثنين 27 أغسطس 2012, 10:42 pm من طرف moro

» ايه اكتر موقف محرج اتعرضت ليه؟؟؟؟؟؟؟؟
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالإثنين 27 أغسطس 2012, 10:39 pm من طرف moro

» ألبوم منوعات اغانى حزن وجرح اروع الاغانى
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالثلاثاء 15 مايو 2012, 4:03 am من طرف a7med_al3aidy

» *ننفرد كعادتنا بالاغنيه التى هزت الوطن العربى *الضمير العربى *حصريا على الاهلاوى
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالأربعاء 18 يناير 2012, 8:31 pm من طرف bibayou

» اجازة الربيع في دبي مع مكتب ترحال العربية
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالسبت 07 يناير 2012, 11:36 pm من طرف business

» اجازة الربيع في دبي مع مكتب ترحال العربية
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالثلاثاء 03 يناير 2012, 6:40 pm من طرف business

» برنامج يحول الكتابه الى صوت رجل أو إمرأة
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالخميس 22 ديسمبر 2011, 3:01 pm من طرف مصطفی

» البطاقه العائليه للرسول عليه الصلاة والسلام " ارجو التثبيت للأهمية"
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالخميس 22 ديسمبر 2011, 2:43 pm من طرف مصطفی

» جوزية
اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Emptyالثلاثاء 22 نوفمبر 2011, 1:05 am من طرف loveُs angil

golden heart
اهلاوية حتي الموت
6 مشترك

اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني

اهلاوية حتي الموت
    اهلاوية حتي الموت
    ** مشرفه فى المنتدى الاهلاوى **

انثى
    العمل/الترفيه : كلية طب
    المزاج : رب معصية اورثت في القلب انكسارا خير من طاعة اورثت في القلب استكبارا .. رحماك ربي انني احبك
    نقاط تميز العضو من خلال تقييم مواضيعه من الاعضاء : 9

اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Empty اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني

مُساهمة من طرف اهلاوية حتي الموت الأربعاء 03 فبراير 2010, 6:14 pm

بسم الله الرحمن الرحيم

بلادي الحبيبة الي اين يذهب بكي الطريق .. ينفطر قلبي علي حالك وحالناا في اعظم بلاد الارض ام الدنيااا
    التي خصها الله عز وجل بذكرها في القران الكريم

وخصها رسولنا الكريم صلي الله عليه وسلم بذكرها في حديثه .. كيف بكي الحال يابلادي .. لقد شاهدت حديثااا من اكثر الاحاديث
    رقيا وجمالااا وابداعا في حياتي للدكتور العالم الجليل احمد زويل ...
    رباه انني ابكي ولا استطيع الرؤيه الآن من دموع عيوني ...
    بلادنا تملك كل شيء ومع ذلك بالحاضر والوقت الراهن من رقي واذدهار
    هي لا شيء!!!
    .. كيف بي ان اراها يوما في المكانة التي اتمناها واسعي اليهااا ؟!!

عيوني وقلبي يخونونني .. يخفق القلب بحيرة وذهول ويتمتم العقل بموت ودمار ..
    لانني اري المستقبل مظلم..لانني اعلم ان التغيررر يكتب له الممات

حتي من قبل الميلاد..لماذا كل هذااا!!! لماذا اري الاحباط الان في عيونكم وعيوني ؟!!
    لماذا !! هل من احد كي يجيب تساؤلاتي!!!

لن اخاف ان اعلنهاا..نعم سأقولهاا من كل قلبي ومن صميم عقلي ..
    الفساد ملأ هذي البلاد .. الطغيان والظلم والمحسوبية والرشاوي

استشرت في البلاد ...
    نظاما للحكم فاسدااا.. كنت اري فيه الطيبه والامل قديمااا ولكن لا اعلم ماغيره ..
    قد تكون المناصب هي دوما ماتغير النفوس... وقد يكون انه دوما حول اي كبير من الصغار الذين ينافقونه ويسعون لتزييف الحقائق ..
    علي كل هي حلقه مفرغه

يدورون بها وندور نحن حولهم كالأغنام .. لا حول لنا ولا قوة..
    ننتظر صلاح الدين كي يغير .. مع ان خلاصنا بأيديناا نحن

ولكننا نأبي الحديث .. ونستمر دوما بالصمت والخوف ..
    علي ماذا نخاف خبروني .. ان كنا لانملك اي حقوق في بلادناا ..
    ان كانوا صادروا حتي بسماتنااا وضحكاتنا وامالنا وطموحاتناا...
    علي ماذا نخاف ونحن نري مستقبل مظلم يسير دوماا نحو السواد ..
    علي ماذا نخاف !! خبروني !!.. علي ارواحناا !!!
    نحن نعيش كالموتي بل ان الموتي حالهم افضل .. علي الاقل فقدوا الاحساس والالم .. اما نحن فنعيش في عصر الاستعباد والظلم والاحباط ..

خبروني عن قوة اي امه .. العلم ياسادة..
    نحن وكل في موقعه لماذا لا يبدع اي طرف منا...!!؟

علي الرغم من اننا نملك الكثير من القوات البشريه والعقليه ..
    كيف يبدع الانسان وهو يعلم انه لا امل في عمله ..!!

كيف يعمل الطبيب وهو يعلم انه حتي لو اشفي المرضي فلن يكون حالهم اسعد
    ولن تكون مصر اعظم بل سيصاب المرضي مراراا وتكراراا

من كل ماهو محيط لعدة اسباب بيئيه وسلوكيه واجتماعيه متخلفه في عالمنا ..
    كيف يبدع المهندس وهو يعلم انه ليس هناك امكانية لهندسة بلاده علي احدث طراز
    فليس لنا مال ولا اموال نبني ونعمر بهاا ..
    فقط اصحاب رؤوس الاموال معروفون ويعدون علي اصابع اليد ..
    كيف يبدع الموظف وهو يعلم

ان كل شيء اصبح بالواسطه والمحسوبية والرشاوي!!
    ام كيف يعمل وهو مرتبه ضئيل وحال منزله واولاده يزيده كمدا وضيقاا
    فيشكي حاله الي الزمان ولا يجيبنا فنتواكل علي الله
    ونقول جميعااا (لنا رب اسمه كريم )!!!!! ؟
    كيف يعمل المدرس وهو يعلم انه ( علم في المتبلم يصبح ناسي )

بمعني اصح لا فائدة فليس هناك علم ولا ادوات لهذا العلم
    ولن يستطع ان يبني سواعد هذه الامه بعدد ال 60 طالب في كل فصل !!
    ومناهج الحفظ والتلقين التي تقتلني وامتحاناتهم علي ذات الشاكله ..
    كيف وكيف ان اخذت اسائل نفسي بها عن كل موقع
    سأموت قبل ان اكفي كل المهن والاعمال في ((مصر)) ام الدنيا ياسادة
    يا شباب المستقبل.. هل من احد منكم يري اية معني لشباب المستقبل..
    اصلااا هل هناك مستقبل.. !!!؟؟

الشباب يموتون احباطاا .. فيتجهون الي ممارسة الهيافه وتوافه الامور
    امووت وانا اسطر كلماتي الان.. لماذا نحن صامتون .. هل هناك من شعب اخر لهذي البلاد .. هل هناك اناس اخر يعيشون هنا كي يصلحونها !!!
    خبروني !!! اعلم ان جميعكم لديكم نفس مشاعري ..
    الغضب والاحباط والشكوي للزمان التي تقتلني..
    اذا لماذاا الصمت .. الي متي نخاف ونصمت !!
    اليست هناك انتخابات حرة في هذه البلاد نعم كلكم بالتأكيد ترددون ((لا)) ..
    اذا لماذا ليست حرة!! .. لماذا ليست نزيهة ..!!..

لان هناك شعبا واقفا يشاهد وهناك قادة نائمون يستمتعون
    وليس هناك من مشاغب او معارض..
    حتي وان وجدوا فهم قليلون وليس منهم من ضرر علي سيادتهم وتحكمهم في العبيد وشوية وهيسكتوا !!

لماذا لم يصبح لنا كلمة .. هذه (الكلمه) طاق قلبي لسماعها منكم كي نصرخ بها سويااا
    انا سأكون طبيبة وعندما افكر في جامعتي ودراستي اجدها ابعد مايكون عن الابداع .. عندما افكر في المناهج .. كوادر الاطباء المدرسين
    ابعد ما يكون عما ابغاه من معاني الرقي التي نفهمها جميعا بعقلنا البسيط الواضح
    .. ابعد مايكون عن الرقي والتحضر والتعليم الصحيح لعقلية من المفروض انها تحترم
    .. لعقلية يجب ان تستمتع بالعلم وتلهث كي تتعلم وتتعلم حتي نشرب من بحر المعرفة الممتعه..

قد تكون هذه المعاني غريبه علي اذانكم .. نعم لاننا لم نشعر هذا الاحساس الجميل فيما درسناه وعرفناه في موادنااا ودراستناا
    عندما افكر في كل هذاا اراه طريقا مغلقاا يسير من سيء الي اسوأ
    وحينها ادرك انني لم ولن افعل شيئا واضح المعالم لمصر .. لبلادي التي اعشقها اكثر من دمي... نعم نحن نريد ان نعمل ولكن اخبرني انه لعملي فائدة .. اخبرني انه علي ارض الواقع سأحقق مجدا لبلادي .. !! اننا بحاجة لنقله وتغيير شامل في كل شيء
    ولنا في كثير من الدول امثال مالزيا وتركيا وغيرهاا خير مثال للتقدم في بضع سنين وليس مئات السنين مثلما نراه لبلادنااا
    ولن ينجح هذا الا بتغيير شامل في السياسات وحينها يتجه هذا الشباب المحبط نحو العمل وبسعادة ... حينهاا نموت علي تراب هذا البلد ونحن نعمل..
    حينها نسهر الليال فداء وتضحية لرقيه وتقدمه..

(( ياشباب مصر المحبط انتفضوااا ))

كفانا ثباتااا ونوما واستسلاما وخضوعاا .. ايدوا كلامي هذاا ولو حتي بالكلام .. ولو حتي بالنقد دوما لكل ماهو سيء..
    ارفضوا كل ماهو سيء امامكم.. لا تصمتوا علي اي أثم في حق بلادكم بعد اليوم.. ان نقلت افكاري هذي الي جميع شباب مصر المحبط
    اي كل شباب الوطن.. فخبروني من عندهاا سيقف امامنااا !!
    خبروني لما الاستسلام ونحن بيدنا التغيير انه النور الذي اراه امامي الان

فهل من مشعل للقلوب كي تعمل.. كنت اود ان اتحدث اكثر.. ولكنني اخاف .. اخاف ان تحبطوني ولكن .. لا مكان للخوف بيننا بعد الان
    .. الي متي الخوف!!! حتي نموت ومستقبل هذا البلد مظلم.. لا والله انها لبلادنا ونحن اولي بها ونحن اقدر علي رقيهاا.. كانت هذه افكاري التي خالجتني
    فقط بعد برنامج لدكتورنا الجليل زويل رأيت به ان مستقبل مصر مازال من الممكن اضائته
    ولكن يجب ان نقول لاللظلم والفساد ونعم لكل ماهو جديد.. حقا لم يأتي حواره علي هذه النقاط التي اتحدث بهاا الان ولكن كلامه اشعرني اننا كشباب يجب ان يكون لنا دوراا

من اجل عصر ذهبي لمصر.. اننا كشباب يجب ان تكون لنا كلمة من اجل مصر
    كم نحن بحاجة لقدوة صالحه افتقدناها جميعاا في عصرنا الحالي

لن ينتهي حديثي ولكن بالله عليكم لو كنا شبابا يداا واحدة فصدقوني لن يقف امامنا اي شيء
    كيف بكم ياشباب مصر!! هل ترتضون هذه الحياه!! ارجو الاتخذلواا ظني وانه مازال هناك بشراا في هذه البلد يعتمد عليه لبناءنا واول خطوة هي الشجاعة منا جميعاا .. وبربي انني لا اريد مجدا شخصياا وانا اكتب هذا الكلام.. فقط مجد بلادي ورقيهااا ان ارهاا زهرة كل البلاد.. درة فوق كل الاشياء..
    فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد
    !!!!!

golden heart
    golden heart
    اهلاوى صميم
    اهلاوى صميم

انثى
    المزاج : ياااااااااارب
    نقاط تميز العضو من خلال تقييم مواضيعه من الاعضاء : 8

اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Empty رد: اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني

مُساهمة من طرف golden heart السبت 06 فبراير 2010, 4:52 pm

ازيك يا اسماء
    انا كتبت الرد بتاعي ع التوبيك
    بس للاسف النت فصل
    انا هتجنن
    هرد بعدين
    علشان انا هموت م الغيظ
    اولا
    tohaahlawy
    tohaahlawy
    اهلاوى صميم
    اهلاوى صميم

ذكر
    العمل/الترفيه : ادرس فى كلية الهندسه واعمل لدى شركة مقاولات بمصر الجديده
    المزاج : high
    نقاط تميز العضو من خلال تقييم مواضيعه من الاعضاء : 4

اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني Empty رد: اهم موضوع اعمله في حياتي ... فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد !!!ياريت لو بتحبواا مصر فعلااا تشاركوني

مُساهمة من طرف tohaahlawy السبت 06 فبراير 2010, 4:59 pm

التوبيك تحفه طبعا يا أسماء لكن للاسف أنا زيك شفت طبعا لقاء العالم الدكتور أحمد زويل
    ولكن احنا من امتى واحنا بنهتموا بأى حد فالبلد دى
    مش فاهم ازاى عندنا علماء زى دول ورمينهم لحد تانى يستفاد بيهم والكوادر أصلا عندنا نو كومنت عليها
    ياريت أصلا نسمعوا لبعضينا الأول
    ميرسى عالتوبيك بجد عاجبنى لكنى مش لاقى كلام أكتر من اللى قلتيه غير أنه مفيش فائده
    golden heart
    golden heart
    اهلاوى صميم
    اهلاوى صميم

انثى
    المزاج : ياااااااااارب
    نقاط تميز العضو من خلال تقييم مواضيعه من الاعضاء : 8

مُساهمة من طرف golden heart الأحد 07 فبراير 2010, 2:02 am

تصدقي بالله يا اسماء
    دي رابع مرة ارد
    والنت يفصل
    انا هقول كومنت كدة ع الماشي
    انتي عندك حق ف كل كلمة
    لازم نبدأ من نفسنا
    لازم كل واحد فينا يعرف هو عايز ايه
    عايز يعيش كده يرضى بالظلم ده
    ولا عايز يتغير ويغير الل حواليه ويغير البلد
    ياترى سألنا نفسنا انا بحلم بايه لبلدي
    مش شرط تكون مخترع ولا عبقري عشان تعمل حاجة لبلدك
    احنا لو حبيناه بجد
    هنعمل كتير علشانها
    الل احنا فيه ده
    بنسبة سبعين ف المية مننا
    مش من الحكومة
    هي لو كانت شايفانا ان احنا لينا كلمة
    ومانرضاش بالظلم ماكنتش عملت فينا واتحكمت فينا بالشكل ده

لازم نغير من ثقافتنا واسلوب حياتنا
    لازم نرفع شعار
    ابدأ بنفسك اولا
    وبعد كدة لوم غيرك
    memooo
    memooo
    *مراقبه الفئه السياسيه والاعلاميه*
    *مراقبه  الفئه السياسيه والاعلاميه*

انثى
    المزاج : so sad
    نقاط تميز العضو من خلال تقييم مواضيعه من الاعضاء : 0

مُساهمة من طرف memooo الأحد 07 فبراير 2010, 2:19 pm

بصي يا دكتورة طبعا كل حرف كتبتيه صح و لا حد يقدر يقول غير كده
    بس اسمحيلي ارد بتعليق طويل شوية
    و من اخر جملة قولتيها
    فهل من منتفضون لكرامة هذا البلد
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ايوه فيه و غصبن عن اي حد عايز يموت الاصوات دي و هتفضل موجودة لان و بكل بساطة احنا في دولة ليها تاريخ و مجد و عمر م كان للظالم فيها مكان حتي و لو طال ظلمه
    احنا في دولة صار فيها لمال هو السيد و الناس العبيد مصر دلوقتي الي معهوش فلوس فيها يكون من عامة الشعب الي ملهمش لزمة في الدولة
    انا عايزة اٍال سؤال قبل لما الضرايب تروح تجري ورا الناس الي عايشين في شقة و عندهم محل هم يا تري راحوا للاعندهم فيلا في شرم و الغردقة و شاليه مرينا و ...............الخ ياتري عمرهم سألوهم عندكم كام و لا جبتم فلوسكم منين و ايه الاعمال الحرة الي المفروض انها نظيفة و تكسب فلوسكم دي في اقل من سنين
    ياتري عمرهم سألوا سيادة الوزير فلان و لا علان ع مصادر دخله
    لا
    و لا يمكن يسألوا
    لان بلادنا اصبح الحكم فيها للأقلية يعني ببساطة
    انت لا يمكن تروح و تحاسب نفسك و لا تحاسب اخوك و صاحبك و خالك و عائلتك كلها
    لانهم منك
    بس الشعب
    م يولع بجاز
    ليه مضررين نهتم بيه هو اخرته ايه الشجب و الاستنكار و شوية عيال يطلعوا يعملوا مظاهرات
    احنا كده في وجهة نظرهم مع اننا الي اخترناهم و احنا الوحدين الي لينا حق نحاسبهم لانهم فئة منا المفروض اخترناها علشان تصلح من احولنا و اي تقصير او تهاون لينا الحق ان احنا نحاسبهم بس هتقولي لمين
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    الشعب مغلوب علي امره أو بالأصح هو شايف نفسه كده
    عارفة لو حد قرى كلامنا ده هيقول علينا بنخطط لثورة ع الحكم و هيقبضوا علينا و اخرتنا حديد لان حرية الراي في بلادنا
    هي المدح اما النقد فهو سراااااااااااااااااااب و عل مسؤوليتي
    النقد سراب حتي و لو طلعت جريدة و لا 2 من المعارضة فده شكليات ايوه شكليات علشان الصورة تكمل
    بس معلش حكومتنا العزيزة
    احنا شعب اكبر من كده لينا دماغ و لينا عقل نعرف نحكمة كويس
    و صدقيني يا دكتورة
    للأسف هم يقدروا خرسوا 50 و لا 100 و لا مليون لسان
    بس عمرهم م هيقدروا يخرسوا ال 80 مليون مصر ي
    انا نفسي افهم هو الوزراء دول نايمين ع ودانهم
    حد يفهمني هم ميعرفوش الرشاوي و المحسوبيات نفسي اشوف وزير بجد يحاسب و يضرب بأيد من حديد
    انا بجد بستغرب ان في بلاد في العالم كده
    انا عايشة بره فعلا بس حتي هنا في الكويت المقصر فيها بيتحاسب ماشي مش لازم نحاسب كل الفاسدسن في البلد
    بس ع الاقل نسبه الفساد تكون معقولة بس مش 100 في المية
    اه و اه و الف اه
    هنقول لمين بس و نعيد لمين و نعمل لمين
    بصي يااسماء في توبيك هو قديم شويه انا كتبته في 2008 في عيد نصر اكتوبر انا هحطه و يريت تقريه انا اول مرة انشره
    بس انا حسيت انه وقت بجد جه
    و ع فكره
    صاحب المنتدي ده علمني حاجة
    انا عمري م عرفتها علمني الصبر و ان يكون عندنا امل و طموح في بكره م يمكن بكره الحال يتغير لا مش يمكن ده اكيد
    فدوام الحال من المحال
    و انا اسفه لو طولت عليكي
    اهلاوية حتي الموت
    اهلاوية حتي الموت

انثى
    المزاج : رب معصية اورثت في القلب انكسارا خير من طاعة اورثت في القلب استكبارا .. رحماك ربي انني احبك

مُساهمة من طرف اهلاوية حتي الموت الخميس 11 فبراير 2010, 8:43 pm

tohaahlawy كتب:التوبيك تحفه طبعا يا أسماء لكن للاسف أنا زيك شفت طبعا لقاء العالم الدكتور أحمد زويل
    ولكن احنا من امتى واحنا بنهتموا بأى حد فالبلد دى
    مش فاهم ازاى عندنا علماء زى دول ورمينهم لحد تانى يستفاد بيهم والكوادر أصلا عندنا نو كومنت عليها
    ياريت أصلا نسمعوا لبعضينا الأول
    ميرسى عالتوبيك بجد عاجبنى لكنى مش لاقى كلام أكتر من اللى قلتيه غير أنه مفيش فائده

انا قلت مفيش فايدة امتي دة
    لو شفت اخر التوبيك هتلاقي عندي امل في التغيرر ولازم يبقي فيه فايدة طول ما هيكون فيه شباب واعي وبيتكلم بصوت عالي وان شاء الله يشتغل بجد عشان يشرف بلده

شكرااا لللمرور الكريم
    tohaahlawy
    tohaahlawy
    اهلاوى صميم
    اهلاوى صميم

ذكر
    العمل/الترفيه : ادرس فى كلية الهندسه واعمل لدى شركة مقاولات بمصر الجديده
    المزاج : high

مُساهمة من طرف tohaahlawy الجمعة 12 فبراير 2010, 1:31 am

لأ يا دكتور أنه أقصد أنى بنحسوا مهما نتكلموا ونعلوا فى أصواتنا التى قد تصل الى حد الصراخ
    لا أحد ينصت الينا ولا حتى يسمعنا
    فمفيش فايده وأنهم لا يهتموا بنا
    ياريت أكون وضحت وجهة نظرى المتواضعه
    وبجد بتمنى الدكتور زويل يتم الاهتمام بيه أيضا
    الاهلى
    الاهلى
    المدير العام ومؤسس المنتدى
    المدير العام ومؤسس المنتدى

ذكر
    نقاط تميز العضو من خلال تقييم مواضيعه من الاعضاء : 14

مُساهمة من طرف الاهلى الثلاثاء 16 فبراير 2010, 7:07 pm

مع احترامى لكل الكلام ده

ولزويا ولغيره ولاى حد
    اى حد بيبيع مصر علشان المال
    لو هو مين حتى
    هنقول اوروبا بتاخدهم
    وهيا الى تستفاد منهم

هو لو عاوز يدى لمصر كان اداها لكن للاسف
    هو وغيره مش عاوزين ملاليم مصر زى مابيسموها
    وكفايا شعارات كدابه الى عاوز يخدم البلد بيخدمها ببلاش
    اما اى واحد هيعد يقلنا كلام فمليوووون ظز فى اى مصرى
    بيبيع البلد علشان الفلوس

وسيبكم من الحكم فاسد والكلام ده
    لانكم مش عارفين حاجه
    انا اول واحد من الناس بعترف انى كنت غلطان مليون فى الميه لما بقول حكم فاسد
    لانى كنت فى غيبوبه زيكم عاوز اكل واشرب واعيش حياه فل
    لكن لما دخلت وايدى بقت فى النار عرفت اننا
    غلطانين
    ريهام
    ريهام

انثى
    المزاج : لست وحدى ربى معى دوما

مُساهمة من طرف ريهام الأربعاء 17 فبراير 2010, 12:05 am

سوما انا بقالى كتير مدخلتش ومش برد بس عنوانك خلانى ادخل واقرا كلامك واعلق عليه واعزرينى لو التعليق طول شويه
    بس كلامك كان هو الفعل وانا رد فعل ليه مش اكتر
    انا فى الاول احب اقولك انى مشفتش الحديث الى كان الدافع لكلامك
    بس هعلق على كلامك انتى
    على فكرة يا سوما المستقبل مش مظلم ولا حاجه
    بالعكس احنا عندنا شباب وبنات هيكونو بكرة عمود قوى للبلد دى
    وهيقدرو يعملولها احلى مستقبل
    وبعدين التغيير ده احنا قادرين نحييه ونموته بادينا
    ووقتها صدقينى الحماس هيحل محل الاحباط
    انا معاكى ان فى حاجات كتير بجد فى البلد ونظامها غلط
    لان مفيش نضام الا وكان له مساوئ
    بس العيب عندنا ان المساوئ من كترها بلعت المحاسن ومبقالهاش مكان
    بس على فكرة احنا نمتلك القدرة على تغيير دفة المركب لكن لو اتحدنا وكنا واثقين من قدراتنا
    وعلى فكرة يا سوما الدكتور يقدر يشتغل وربنا يوهب المريض على اديه الشفا ويكون احد اسباب السعاده
    والمهندس الشاطر يقدر بامكانياته يعمل الى هو عاوزه وعندنا امثلة كتير
    والمدرس بقى لو مشى على المثل اللى انتى قلتيه يبقى اسمحيلى يقعد فى بيته احسن لانه كده فقد اهم عناصر مهارته المهنية لانه فقد ثقته فى قدرته على انه يعمل من الولاد الى ادامه المهندس والدكتور والسياسى والعالم
    وكمان عمره ما هيشتغل فى جو بيقولله بصريح العبارة
    انت مهما عملت مش هتوصل لاى حاجه
    هو صحيح امكانياتنا ضعيفة لكن قدراتنا العقلية اقوى وهى دى الاساس يا سوما
    وبيها هنقدر ان شاء الله نعمل الى احنا عاوزينه ونوصل بالبلد دى لمكانه اكبر
    صحيح مناهجنا شبه مفسدة لدماغ الاطفال
    لكن يقدر المعلم الناجح انه يعمل منها مناهج ممتعه ومفيده ومنمية لعقل تلاميذه
    واسألينى انا يا سوما هههههههههه
    وليا تعليق اخير
    لو وصفنا شباب مصر بالمحبط
    يبقى على الارض السلام
    ومع الف سلامه يا بلدى والقلب داعيلك
    واحب اختم كلامى انى اقولك ان احساسك ومشاعرك تجاه البلد دى كلنا عارفينها
    وبنتمنى زيك واكتر اننا نشوفها فى احسن حال
    لكن لازم نعرف ان خيط التقدم بدايته فى ايدنا احنا
    واكيد كل ولاد البلد دى بينتفضو لكرامتها
    وهيفضلو كده ليوم الدين
    لان الرسول قال عنهم انهم فى رباط ليوم الدين
    اهلاوية حتي الموت
    اهلاوية حتي الموت

انثى

مُساهمة من طرف اهلاوية حتي الموت الخميس 18 فبراير 2010, 9:08 am

الاهلى كتب:مع احترامى لكل الكلام ده

ولزويا ولغيره ولاى حد
    اى حد بيبيع مصر علشان المال
    لو هو مين حتى
    هنقول اوروبا بتاخدهم
    وهيا الى تستفاد منهم

هو لو عاوز يدى لمصر كان اداها لكن للاسف
    هو وغيره مش عاوزين ملاليم مصر زى مابيسموها
    وكفايا شعارات كدابه الى عاوز يخدم البلد بيخدمها ببلاش
    اما اى واحد هيعد يقلنا كلام فمليوووون ظز فى اى مصرى
    بيبيع البلد علشان الفلوس

وسيبكم من الحكم فاسد والكلام ده
    لانكم مش عارفين حاجه
    انا اول واحد من الناس بعترف انى كنت غلطان مليون فى الميه لما بقول حكم فاسد
    لانى كنت فى غيبوبه زيكم عاوز اكل واشرب واعيش حياه فل
    لكن لما دخلت وايدى بقت فى النار عرفت اننا
    غلطانين

اولااا حمدالله بالسلامه ادمن
    انت ديماا عصبي كدة ههههههه
    انت بتتكلم عن زويل هوة صحيح موجود برة مصر
    بس هوة ف الاخر مصري وباديته في الدراسة والجامعه كانت مصر يعني فخر لينا
    بس انت تفتكر انه لو كان فضل في مصر كان هيقدر يوصل للي وصله
    انت شايف المناخ والامكانيات اللي في مصر
    وبعدين لو شفت محاضراته الاخيرة لما نزل مصر ورغبته انه عاوز يدي حاجة لبلده كنت هتحس بصدقه انه عاوز يعمل حاجة للبلد هتمنحه ع الاقل فخر بنفسه انه منساش البلد اللي اتولد فيها
    لكن في بلدنا في معوقات كتيرة تفتكر ان الحكومة هتسيبه يعمل اللي هوة عاوزة
    فيه خوف ان زويل يكون ليه طموحات سياسيه في مصر
    وعامة لو تابعت الفترة الاخيره واكيد مش متابع عشان ظروفك كنت هتعرف انه جاي بمشروع لللنهضه بالتعليم الجامعي خاصة

وبالنسبه ان وجهة نظرك اتغيرت عن الحكم فدة بقي انا مستغرباله تماما
    هوة حصلك مسح شامل هناك والا ايه
    بعدين فيه فصل بين الجيش وافراد معينه عن الحكم نفسه
    اما والله لو شفت حاجة هناك تدعوك للأمل فانا هكون سعيدة بدة ولكن يبقي ان مستقبل مصر بين ادينا نحن الشباب ومازلت انتظر الصحوة

ثانكس للمرور الكريم وان شاء الله لي عودة

الوقت/التاريخ الآن هو الثلاثاء 07 مايو 2024, 6:30 pm