المنتدى الاهلا وى الاول

(ايها الزائر )(رساله هامه اليك )(ادخل وشارك بعضويه معنا فى الاهلاوى)

(مميزات العضويه كثيره جدا)(ستشاهد اشياء لن تشاهدها وانت زائر)

(اضغط على تسجيل وسجل عضويتك معنا )(وان كنت عضو اضغط على دخول فورا؟)

احنا فى انتظاركم (يلا بسرعه

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

المنتدى الاهلا وى الاول

(ايها الزائر )(رساله هامه اليك )(ادخل وشارك بعضويه معنا فى الاهلاوى)

(مميزات العضويه كثيره جدا)(ستشاهد اشياء لن تشاهدها وانت زائر)

(اضغط على تسجيل وسجل عضويتك معنا )(وان كنت عضو اضغط على دخول فورا؟)

احنا فى انتظاركم (يلا بسرعه

المنتدى الاهلا وى الاول

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
المنتدى الاهلا وى الاول

عيش الكوره شجع الاهلي

المتواجدون الآن ؟

ككل هناك 40 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 40 زائر

لا أحد

أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 766 بتاريخ الأربعاء 05 مايو 2021, 9:27 am

المواضيع الأخيرة

» الاهلي يقدر..كيان الأبطال لايموت
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالإثنين 25 سبتمبر 2017, 7:56 am من طرف الاهلى

» العاب روحانيه ادخل مش هتندم
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالأربعاء 28 مايو 2014, 12:39 am من طرف mays

» لعبه ايه امنيتك
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالسبت 03 مايو 2014, 12:06 am من طرف mays

» انا عضوه جديده
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالسبت 03 مايو 2014, 12:02 am من طرف mays

» لعبة الاوامر
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 5:54 pm من طرف mays

» والله دي لعبه هتجنني
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 5:47 pm من طرف mays

» قصة لمن يريد التزوج
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 5:32 pm من طرف mays

» اختبر شخصيتك ادخلوو لايفوتكم
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 5:29 pm من طرف mays

» الجائزة 1000 جنية يلا مستنين اية
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 5:25 pm من طرف mays

» اكلات خفيفة وسريعة التحضير
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 5:22 pm من طرف mays

» تعارف عضو زملكاوى جديد
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالأحد 22 سبتمبر 2013, 1:59 pm من طرف الاهلى

» صور خطوبه عماد متعب على يارا نعوم)(حصريا على الاهلاوى الاول
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالإثنين 25 فبراير 2013, 2:51 pm من طرف التفتيش

» كلمات نابعه من قلب محطم " تستحق القراءه
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالخميس 03 يناير 2013, 12:34 pm من طرف eng sakariye

» من افلام جنيفر لوبيز فلم الاجرام والاثارة للكبار فقط مترجم 259 ميجا U Turn دي في دي
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالإثنين 29 أكتوبر 2012, 4:45 am من طرف حبه ذبحني

» من افضل لاعب مصري
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالجمعة 05 أكتوبر 2012, 3:53 am من طرف bada

» سجل دخولك على المنتدى بصلاه على النبى
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالإثنين 10 سبتمبر 2012, 2:55 pm من طرف زملكاوى صميم

» عايز تبعت رساله تهنئه بشهر رمضان ادخل وشوف وال تعجبك اكتبها
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالإثنين 10 سبتمبر 2012, 2:52 pm من طرف زملكاوى صميم

» عيد ميلاد الليله مين عيد ميلاد حبيبة قلبي ادخل هني بسرعه ...!!!
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالإثنين 10 سبتمبر 2012, 2:46 pm من طرف زملكاوى صميم

» **هنا بيانات كل الاعضاء**اتفضلم عرفم نفسكم **وتعرفم على غيركم **
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالإثنين 10 سبتمبر 2012, 2:36 pm من طرف زملكاوى صميم

» شريط شرين الجديد حبيت *كامل (حصريا)
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالثلاثاء 04 سبتمبر 2012, 5:11 am من طرف komatso001

» هتضحك غصب عنك
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالإثنين 27 أغسطس 2012, 10:49 pm من طرف moro

» بالصور.. تصاميم ملاعب قطر لكأس العالم 2022
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالإثنين 27 أغسطس 2012, 10:42 pm من طرف moro

» ايه اكتر موقف محرج اتعرضت ليه؟؟؟؟؟؟؟؟
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالإثنين 27 أغسطس 2012, 10:39 pm من طرف moro

» ألبوم منوعات اغانى حزن وجرح اروع الاغانى
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالثلاثاء 15 مايو 2012, 4:03 am من طرف a7med_al3aidy

» *ننفرد كعادتنا بالاغنيه التى هزت الوطن العربى *الضمير العربى *حصريا على الاهلاوى
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالأربعاء 18 يناير 2012, 8:31 pm من طرف bibayou

» اجازة الربيع في دبي مع مكتب ترحال العربية
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالسبت 07 يناير 2012, 11:36 pm من طرف business

» اجازة الربيع في دبي مع مكتب ترحال العربية
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالثلاثاء 03 يناير 2012, 6:40 pm من طرف business

» برنامج يحول الكتابه الى صوت رجل أو إمرأة
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالخميس 22 ديسمبر 2011, 3:01 pm من طرف مصطفی

» البطاقه العائليه للرسول عليه الصلاة والسلام " ارجو التثبيت للأهمية"
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالخميس 22 ديسمبر 2011, 2:43 pm من طرف مصطفی

» جوزية
وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Emptyالثلاثاء 22 نوفمبر 2011, 1:05 am من طرف loveُs angil

5 مشترك

وبدأت المعركة(نشر صور واخبار تسئ للبرادعي واسرته)

lovely nour
    lovely nour
    مراقبه الفئه الرياضيه
    مراقبه الفئه الرياضيه

انثى
    المزاج : ماشي يا بني ادمين
    نقاط تميز العضو من خلال تقييم مواضيعه من الاعضاء : 1

وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Empty وبدأت المعركة(نشر صور واخبار تسئ للبرادعي واسرته)

مُساهمة من طرف lovely nour الثلاثاء 07 سبتمبر 2010, 8:47 am

السلام عليكم ورحمة الله

انا قلما ادخل هذا القسم

ليس خوفا من اسمه (السياسة)اصل السياسة بقت بتخوف اليومين دول

وعشان مش اي حد يفهم في السياسة وانا مابحبهاش عشان مابفهمش فيها حاجة

ما علينا

ولكن وانا اتجول في قنوات التليفزيون وجدت برنامج القاهرة اليوم
    وهو يتحدث عن صور منشورة للبرادعي واسرته
    عبارة عن............
    صور زوجته في احدى الحفلات وامامها زجاجات الخمر
    وصور لابنته وهي بالمايوه على شاطئ البحر

الصور دي منشورة على الفيس بوك

واللي نشرها واحدة تدعي انها كانت صديقة بنت البرادعي

وقالت خبر ان عائلة البرادعي ملحدة يعني لاتؤمن باي ديانة

وان ابنته متزوجة من شاب بريطاني مسيحي

وانها قالت ونشرت هذا الكلام لان الساكت عن الحق شيطان اخرس لانها لا تريد ان ينخدع الشعب المصري في البرادعي

وخاصة عندما رأته وهو يتجول في المساجد والجوامع وعلى موائد الافطار

يعني ضميرها وجعها(ياحرام)

عمرو اديب سأل سؤال مهم

هل الصور دي والكلام ده هيؤثر على البرادعي

وهل لو جاءت لك ورقة ببيان عن التغيرات والمطالب ستوافق ام لا

اللي قال اه واللي قال لأ

اللي أيد البرادعي واللي عارضه

بس فيه واحد جاب من الاخر وقال:

لو الشيطان نفسه وطالب بهذه التغييرات هيوافق

فتعليقي الشخصي

اولا هقول ايه كريمة
    بسم الله الرحم الرحيم

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا أَن
    تُصِيبُوا قَوْماً بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ
    نَادِمِينَ

صدق الله العظيم

هقول للسيدة اللي نشرت الصور انك بجد نادلة اخر حاجة

لو انتي صديقتها ومهما كانت الخلافات ومهما كانت الاغراءات

مايصحش تفسي سر واحدة ائتمنتك عليه

انتي ماخفتيش على صاحبتك عايزانا بقا نصدق انك خايفة على بلدنا

والكلاااااااااااااااااااااام ده كله بيعمل دعاية للبرادعي اكتر

يعني ايا كان مين اللي ورا الموضوع ده

هقلهم زي ماقال السادات في الفيلم المفروض يتعاقبوا بتهمة الغباء السياسي

انسان بيحاربكوا بالفكر وانتوا بتحاربوه باساليب رخيصة

واللي بيتوا من ازاز مايحدفش الناس بالطوب

كل بنات رجال الاعمال اللي معظمهم او كلهم حزب وطني والوزراء بيلبسوا المايوهات

اي حفلة من الحفلات الكبيرة هتلاقي فيها الخمر

والحقيقة الصور اللي نشرت كانت قدامهم يعني ماشفنهاش وهما بيشربوا

والاخبار دي ليس لها علاقة بالتغيير وعملية الاصلاح

اي حد من حقه الترشيح من حقه انه يشوف اوضاع غلط في بلده وعاوز يصلحها

حتى لوكان ايه دي حاجة ودي حاجة خالص

ومش معني تأييدنا للمطالب ان احنا نؤيد البرادعي

وعاوزة اقول رأيي في الناس اللي بتقول البرادعي عمره ما كل فول وطعمية وعايش حياته برة يعني مش هيحس ببلدنا ولا يعرف حواري مصر

اللي عرفوها واتربوا فيها وعارفين حواريها عملوا ايه ليها
    حسوا بينا حسوا بالشباب حسوا بالفقر على الرغم ان فيه منهم داقوا الفقر ومر الفقر
    حد حس بالناس الغلابة
    الناس دلوقتي بقت بتنام من غير عشا وغدا وفطار

هيحصل ايه اكتر من كدة

نفسنا نقول لأ مرة

حتى لو كانت غلط

بس المهم نقول رأينا نتكلم مانخفش

معلشي طولت عليكوا

pure heart
    pure heart
    ** مشرفه فى المنتدى الاهلاوى **

انثى
    المزاج : قال رسول الله صلي الله عليه وسلم *من تواضع لله رفعه الله*فاللهم اجعلنا من المتواضعين لك اللهم امين

وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Empty رد: وبدأت المعركة(نشر صور واخبار تسئ للبرادعي واسرته)

مُساهمة من طرف pure heart الثلاثاء 07 سبتمبر 2010, 12:58 pm

وانا معاكي يانور
    ومعتقدش واحد بعقليه البرادعي تبقي مراته وابنته بالاخلاق دي

منتهي الوقاحه وربنا مبيرضاش بالظلم
    memooo
    memooo
    *مراقبه الفئه السياسيه والاعلاميه*
    *مراقبه  الفئه السياسيه والاعلاميه*

انثى
    المزاج : so sad
    نقاط تميز العضو من خلال تقييم مواضيعه من الاعضاء : 0

وبدأت المعركة(نشر صور  واخبار تسئ للبرادعي واسرته) Empty رد: وبدأت المعركة(نشر صور واخبار تسئ للبرادعي واسرته)

مُساهمة من طرف memooo الثلاثاء 07 سبتمبر 2010, 9:16 pm

بصي يا نور اولاااااااااااااا
    انا ضد اول سطرين
    السياسة كلنا بنفهم بيها
    و انا بطلت اكتب ف القسم ده برغم من اني مراقبة فيه
    بس فيه فررررررق واااااااااضح بين السياسة و قلة الأدب
    السياسة مش لازم تبقي بطول اللسان و النقد و شتايم
    احنا ف بلد اه منعرفش الديمقراطية بس فيهاحرية للراي
    مش مكبوتة اوووووي

و بخصوص البرادعي
    انا من مؤيدى جماااااااال مبارك
    و ضد ان حد يتهم حد تاني فزي م انا ضد حمللة كبيرة عليك يا جمال فأنا ضد اي حد يتكلم
    عليه او ع اي مخلوق مرشح للرئاسة
    لان دي حرية رأي
    و حق مواطنين

ليا تكملة للرد بعدين
    اهلاوية حتي الموت
    اهلاوية حتي الموت

انثى
    العمل/الترفيه : كلية طب
    المزاج : رب معصية اورثت في القلب انكسارا خير من طاعة اورثت في القلب استكبارا .. رحماك ربي انني احبك
    نقاط تميز العضو من خلال تقييم مواضيعه من الاعضاء : 9

مُساهمة من طرف اهلاوية حتي الموت الأربعاء 08 سبتمبر 2010, 6:45 am

ايوة كدة دة موضوع هادف ومهم وباشكرك يانور علي طرحه وع رايك وكلامك دة

اولاا انا قلبا وقالبا مع بيان التغيير
    ومؤيدة للبرادعي مش لازم يحكم مصر اصلاا البيان للي مايعرفش
    بينص ع سبعة مطالب باختصار انتخابات حرة نزيهه باشراف قضائي كامل وعادله والغاء قانون الطواريء واعطاء الحق للمصريين بالخارج في الانتخاب
    يعني البيان مش بينص ع ان البرادعي يكون الرئيس ليه بقي النظام خايف منه ليه بيهاجمه
    لانهم واثقين ان لو الانتخابات بقت حرة ونزيهه جمال مش هيكسب
    وانا ضد التوريث وضد جمال مبارك وودوني بقي المعتقل هههههههههههههه
    ايه دة بتتكلموا ف ايه ياجماعه
    احنا اتحكمنا 30 سنة من مبارك قولولي حال البلد بقي عامل ايه
    انتوا عايشين فين
    بتقولوا يحسبله انه جنبنا الحرب ياسلاااام
    ومصر ام الدنيا حالها وصل فين لما مفيش حرب وحالنا ف النازل الله يكرمكوا اوعي حد يقوليعشان عددنا كتير
    الصين والهند ابسط مثال ع العدد الكبير والتطور والتقدم ف نفس الوقت
    بتقولوا العيب م الشعب هقول جمله الادمن كان بيقولها قبل مايتغير ويحصله مسح شامل معرفش مين عمل فيه كدة كانت ارائه زمان نار
    ماعلينا اذا كان رب البيت بالدف ضاربا ف شيمة اهل البيت الرقص
    والسمكه لما تفسد بتفسد من راسها مش م الديل
    وعندنا دول زي مازيا وتركيا حصل فيها نقله شامله وتطور ساحق بعد تغيير الحكم فيها وف بضع سنين عشان محدش يقوللي ولما رئيس جديد يجي هيعمل ايه
    وع فكر بقي الحرب الل بتقوله مبارك جنبهالنا دي
    الاحصائيات بتقول ان عدد المصريين الل ماتوا دلوقت م امراض الضغط والسكر وامراض النفسيه والل جات بسبب التلوث والناس الل ماتت بسبب حوادث الطرق وكل الفساد والقرف الل بقي موجود دلوقت عددهم يزيد مراحل عن عدد الناس الل ماتوا ساعت الحرب
    فالحسبه خسرانه

اما بقي كلام عن البرادعي
    اي واحد ناجح ليه اعداء للنجا ح وبالعكس بقي انا عاوزة اقلكم ان بالفضيحه الل بيقولوا عليها انا اتأكدت ان البرادعي انسان ناجح والنظام خايف منه
    وعشان كدة بدأوا يحاربوه وانا واثقه ان اي انسان نضيف يحاول ينجح ف بلدنا دي هيؤدوه ويجبوله الف مصيبه

والله انا شفت جمله ل واحد بيقللك لو الشيطان نفسه قال وطالب بالتغيير فانا موافق عليه

فوقوا ياجماعه الاعلام الفاسد بيبث سمومه وعاوزين يأثروا ع الرأي العام بأي طريقه
    وم الاخر الشعب ممكن يوافق ع مبارك ويسكت ياحرام بقالنا تلاتين سنة مش هتفرق شوية كمان ويثوروا
    لكن جمال مبارك كل اراء بتشير لانقلاب لو دة حصل والله لو الشعب دة مافاقش بعد الل بيحصل دة يبقي معندوش دم
    مع اعتزاري طبعا
    الل مش حاسس بالكلام دة يبقي مش عايش ف البلد مش شايف الل بيحصل او مستواه مرتاح ومش شايف الفقرا والغلابا تعبوا ازاي
    حتي الصفوة
    مفيش اي تشجيع للبحث العلمي ولا اي ابتكار تفتكروا هننجح ازاي مستحيل مفيش مناخ صح
    والله لولا الوقت كنت كتبتلكوا اكتر اصل هم البلد دة همي وهشيله ع كتفي وافضل اصرخ واقول كفايه ظلم وفساد حرااااام
    مش دي مصر قلب العروبة احنا اتأخرنا اوي وامريكا شوفوا بقت فينا والغرب واحنا في ذيل الامم مع العلم مصر مش مواردها قليله ولا الكلام الفارغ الل بيتقال
    تقارير الفساد السريه بتشير الي ان معدل الفساد السنادي اكتر كتير م السنة الل فاتت ويظهر ان النظام استفحل قواه وعظمت وبينهب من غير حساب

وسوري بقي لو الفساد مش م الرئاسه خلاص يبقي لو مش قادرين تديروها سبوها ل حد يعرف يصلحها تلاتين سنة وبيحاولوا عملوا ف مصر ايه

سوري للاطاله بس الشعب دة لازم يفوق
    واتمني الل ماوقعش ع بيان التغيير يوقع لاننا بنصنع مصير امه
    وبطلوا بقي خوف ومشي جنب الحيط السكات دة مش هيجبنا غير ورا زيادة والنظام ماشاء الله ناجخ ف اخراسنا وارهبنا وتخوفينا
    تحياتي ل كاتبه المقال
    lovely nour
    lovely nour
    مراقبه الفئه الرياضيه
    مراقبه الفئه الرياضيه

انثى

مُساهمة من طرف lovely nour الأربعاء 08 سبتمبر 2010, 6:49 am

pure heart كتب:وانا معاكي يانور
    ومعتقدش واحد بعقليه البرادعي تبقي مراته وابنته بالاخلاق دي

منتهي الوقاحه وربنا مبيرضاش بالظلم

ميرسي ليكي وزي ماقلت قبل كدة هو بيتكلم بالعقل والافكار وهما بيحاربوه باساليب رخيصة لا يلجأ اليها الا الضعيف
    lovely nour
    lovely nour
    مراقبه الفئه الرياضيه
    مراقبه الفئه الرياضيه

انثى

مُساهمة من طرف lovely nour الأربعاء 08 سبتمبر 2010, 6:54 am

memooo كتب:بصي يا نور اولاااااااااااااا
    انا ضد اول سطرين
    السياسة كلنا بنفهم بيها
    و انا بطلت اكتب ف القسم ده برغم من اني مراقبة فيه
    بس فيه فررررررق واااااااااضح بين السياسة و قلة الأدب
    السياسة مش لازم تبقي بطول اللسان و النقد و شتايم
    احنا ف بلد اه منعرفش الديمقراطية بس فيهاحرية للراي
    مش مكبوتة اوووووي

و بخصوص البرادعي
    انا من مؤيدى جماااااااال مبارك
    و ضد ان حد يتهم حد تاني فزي م انا ضد حمللة كبيرة عليك يا جمال فأنا ضد اي حد يتكلم
    عليه او ع اي مخلوق مرشح للرئاسة
    لان دي حرية رأي
    و حق مواطنين

ليا تكملة للرد بعدين
    مستنية باقي ردك ودي واحدة من مؤيدي جمال مبارك بترفض اللي حصل وليا تعليق على كدة هو ينفع أأيد حد يكون رئيس جمهورية بيتبع اساليب زي دي عشان يحكمنا الناس اللي هاجت وقالت كلام على البرادعي بعد الصور والكلام ده ازاي واحد زي ده يحكمنا ازاي بقا يرضوا على نفسهم واحد بيسوء سمعة بني ادم عشان يغيرنا للصح او حتى للغلط زي ماعمل كدة اكيد كان بيعمل كدة واكيد هيتبع الاساليب دي بعد كدة ومع ناس تانية ممكن يكون معايا مع اخويا ومع اي حد يقف ضده

اما بالنسبة ان السياسة اي حد بيفهم فيها سوري انا مش معاكي خااااااااااااااااااااااااااااااااالص
    السياسة بحورها غريقة والسياسي اللي على حق لازم يكون داهية يقدر يفهم كل كلمة والكلام اللي بين السطور
    lovely nour
    lovely nour
    مراقبه الفئه الرياضيه
    مراقبه الفئه الرياضيه

انثى

مُساهمة من طرف lovely nour الأربعاء 08 سبتمبر 2010, 7:01 am

اهلاوية حتي الموت كتب:ايوة كدة دة موضوع هادف ومهم وباشكرك يانور علي طرحه وع رايك وكلامك دة

اولاا انا قلبا وقالبا مع بيان التغيير
    ومؤيدة للبرادعي مش لازم يحكم مصر اصلاا البيان للي مايعرفش
    بينص ع سبعة مطالب باختصار انتخابات حرة نزيهه باشراف قضائي كامل وعادله والغاء قانون الطواريء واعطاء الحق للمصريين بالخارج في الانتخاب
    يعني البيان مش بينص ع ان البرادعي يكون الرئيس ليه بقي النظام خايف منه ليه بيهاجمه
    لانهم واثقين ان لو الانتخابات بقت حرة ونزيهه جمال مش هيكسب
    وانا ضد التوريث وضد جمال مبارك وودوني بقي المعتقل هههههههههههههه
    ايه دة بتتكلموا ف ايه ياجماعه
    احنا اتحكمنا 30 سنة من مبارك قولولي حال البلد بقي عامل ايه
    انتوا عايشين فين
    بتقولوا يحسبله انه جنبنا الحرب ياسلاااام
    ومصر ام الدنيا حالها وصل فين لما مفيش حرب وحالنا ف النازل الله يكرمكوا اوعي حد يقوليعشان عددنا كتير
    الصين والهند ابسط مثال ع العدد الكبير والتطور والتقدم ف نفس الوقت
    بتقولوا العيب م الشعب هقول جمله الادمن كان بيقولها قبل مايتغير ويحصله مسح شامل معرفش مين عمل فيه كدة كانت ارائه زمان نار
    ماعلينا اذا كان رب البيت بالدف ضاربا ف شيمة اهل البيت الرقص
    والسمكه لما تفسد بتفسد من راسها مش م الديل
    وعندنا دول زي مازيا وتركيا حصل فيها نقله شامله وتطور ساحق بعد تغيير الحكم فيها وف بضع سنين عشان محدش يقوللي ولما رئيس جديد يجي هيعمل ايه
    وع فكر بقي الحرب الل بتقوله مبارك جنبهالنا دي
    الاحصائيات بتقول ان عدد المصريين الل ماتوا دلوقت م امراض الضغط والسكر وامراض النفسيه والل جات بسبب التلوث والناس الل ماتت بسبب حوادث الطرق وكل الفساد والقرف الل بقي موجود دلوقت عددهم يزيد مراحل عن عدد الناس الل ماتوا ساعت الحرب
    فالحسبه خسرانه

اما بقي كلام عن البرادعي
    اي واحد ناجح ليه اعداء للنجا ح وبالعكس بقي انا عاوزة اقلكم ان بالفضيحه الل بيقولوا عليها انا اتأكدت ان البرادعي انسان ناجح والنظام خايف منه
    وعشان كدة بدأوا يحاربوه وانا واثقه ان اي انسان نضيف يحاول ينجح ف بلدنا دي هيؤدوه ويجبوله الف مصيبه

والله انا شفت جمله ل واحد بيقللك لو الشيطان نفسه قال وطالب بالتغيير فانا موافق عليه

فوقوا ياجماعه الاعلام الفاسد بيبث سمومه وعاوزين يأثروا ع الرأي العام بأي طريقه
    وم الاخر الشعب ممكن يوافق ع مبارك ويسكت ياحرام بقالنا تلاتين سنة مش هتفرق شوية كمان ويثوروا
    لكن جمال مبارك كل اراء بتشير لانقلاب لو دة حصل والله لو الشعب دة مافاقش بعد الل بيحصل دة يبقي معندوش دم
    مع اعتزاري طبعا
    الل مش حاسس بالكلام دة يبقي مش عايش ف البلد مش شايف الل بيحصل او مستواه مرتاح ومش شايف الفقرا والغلابا تعبوا ازاي
    حتي الصفوة
    مفيش اي تشجيع للبحث العلمي ولا اي ابتكار تفتكروا هننجح ازاي مستحيل مفيش مناخ صح
    والله لولا الوقت كنت كتبتلكوا اكتر اصل هم البلد دة همي وهشيله ع كتفي وافضل اصرخ واقول كفايه ظلم وفساد حرااااام
    مش دي مصر قلب العروبة احنا اتأخرنا اوي وامريكا شوفوا بقت فينا والغرب واحنا في ذيل الامم مع العلم مصر مش مواردها قليله ولا الكلام الفارغ الل بيتقال
    تقارير الفساد السريه بتشير الي ان معدل الفساد السنادي اكتر كتير م السنة الل فاتت ويظهر ان النظام استفحل قواه وعظمت وبينهب من غير حساب

وسوري بقي لو الفساد مش م الرئاسه خلاص يبقي لو مش قادرين تديروها سبوها ل حد يعرف يصلحها تلاتين سنة وبيحاولوا عملوا ف مصر ايه

سوري للاطاله بس الشعب دة لازم يفوق
    واتمني الل ماوقعش ع بيان التغيير يوقع لاننا بنصنع مصير امه
    وبطلوا بقي خوف ومشي جنب الحيط السكات دة مش هيجبنا غير ورا زيادة والنظام ماشاء الله ناجخ ف اخراسنا وارهبنا وتخوفينا
    تحياتي ل كاتبه المقال

كلامك مؤيد مية في المية كلامي انا معاكي انا ضد التوريث والبلد يعني هتخرب اكتر من كدة ايه
    لازم نفوق لازم
    حمستيني
    اهلاوية حتي الموت
    اهلاوية حتي الموت

انثى
    المزاج : رب معصية اورثت في القلب انكسارا خير من طاعة اورثت في القلب استكبارا .. رحماك ربي انني احبك

مُساهمة من طرف اهلاوية حتي الموت الأربعاء 08 سبتمبر 2010, 7:12 am

ههههههههههههه ايوة كدة ووقعي بقي البيان ولو ماعندكيش لينك اديكي لينك توقعي البيان ع النت
    اهلاوية حتي الموت
    اهلاوية حتي الموت

انثى

مُساهمة من طرف اهلاوية حتي الموت الأربعاء 08 سبتمبر 2010, 7:29 am

سالة الي كل مصري حر رسالة بالمطالب السبعة للتغيير شارك في صنع الحرية ووقع علي المطالب السبعة وقع هنا https://www.tawkatonline.com/ أو هنا http://www.taghyeer.net/ وانشروا هذا الفديو في كل مكان

الموقع الاول بيخفي بياناتك السريه والتاني دة تبع الجمعيه الوطنيه للتغيير والبيانات علني وهتلاقي مكتوب عدد الل وقعوا
    مثات الالاف يعني محدش يخاف مصيرك هيكون زي مشير 750 الف واحد وقعوا

واسمعوا الفديوا دة
    https://www.youtube.com/watch?v=IqLj7fAKQ3k&feature=related

اللينكات دي لل ميعرفش عن الموضوع ولسه مماوقعش انشروها ف كل مكان وقولوا لاهلكم وخلوهم يوقعوا
    كان نفسي اتواجد معاكم واتكلم اكتر واحكيلكم الل بيحصل بس مش دنيتي بقي

العالم الخارجي اهم دلوقت
    memooo
    memooo

انثى

مُساهمة من طرف memooo الأربعاء 08 سبتمبر 2010, 5:56 pm

بصي بقي انتي و هي
    نونو و سومة
    انا ليا توبيك هنزله قريب
    و هيكون ردي
    مع اني السياسة خلاص ضاعت و بقيت مهندسة غصبن عن عيني بسبب حكومة ربنا يوريها
    بس اصبروا عليا لما افوق لينا كلااااااااام
    و هتفهموا ليه انا مع جمال
    بخصوص السياسة
    انا راي ان الي عنده مخ نضيف هو الوحيد الي يعرف يدخلها كمجال يمكن مش مجالي
    بس لللاسف انا مش بستغني عن احلامي بسرعة و مش عشان ربنا غضب عليا و حطني ف هندسة هكون مبفهمش ف السياسة بس هي بحر و الذكي الي يعرف يحارب مين و يصاحب مين
    و مين قال ان حملة جمال هي الي طلعت الكلام ع البرادعي
    lovely nour
    lovely nour
    مراقبه الفئه الرياضيه
    مراقبه الفئه الرياضيه

انثى

مُساهمة من طرف lovely nour الجمعة 10 سبتمبر 2010, 11:13 am

مين الوحيد اللي من مصلحته تشويه صورة البرادعي
    بس اللي اعرفه لحد دلوقتي ان الحزب مارشحشي جمال مبارك ليخوض الانتخابات
    اما ليه بقا مش عاوزة ال مبارك في الحكم هخليه في التوبيك بتاعك
    الاهلى
    الاهلى
    المدير العام ومؤسس المنتدى
    المدير العام ومؤسس المنتدى

ذكر
    نقاط تميز العضو من خلال تقييم مواضيعه من الاعضاء : 14

مُساهمة من طرف الاهلى الجمعة 10 سبتمبر 2010, 11:40 am

بالتوفيق لجمال مبارك
    دان شاء الله

وبرادعىمينده الى يمسك مصر هههههههههههههههه

للاسف يجماعه مستحيل انه اساسا ياخد ولو 10 الاف صوت

لانه ليس من الاخوان

ولانه ليس مصرى

مصرى الجنسيه لكن القلب والعقل هناك فى امريكا

وانا عن نفسى مستحيل يحكممصر واحد ميعرفشى حاجه عن مصر
    memooo
    memooo

انثى

مُساهمة من طرف memooo الجمعة 10 سبتمبر 2010, 8:15 pm

lovely nour كتب:مين الوحيد اللي من مصلحته تشويه صورة البرادعي

ااوك فعلا جمال مرشحش نفسه بس انا معاه ف حالة الترشيح و بعدين اذا مش هو فربنا يدي مبارك طولت العمر و نستعد لفترة حكم سادسة

و بعدين ادمن
    بما انك دخلت القسم بفى

اش معني اخوان
    اوك لانه مش وطني بس كمان صوت الاخوان ضعيف جدااااااااااا
    و هم اه يطلعوا و يصوتوا و ف الاخر ع مفيش
    وجودهم اصلا ف مصر تكملة لصورة الديمقراطية
    lovely nour
    lovely nour
    مراقبه الفئه الرياضيه
    مراقبه الفئه الرياضيه

انثى

مُساهمة من طرف lovely nour السبت 11 سبتمبر 2010, 7:33 am

الاهلى كتب:بالتوفيق لجمال مبارك
    دان شاء الله

وبرادعىمينده الى يمسك مصر هههههههههههههههه

للاسف يجماعه مستحيل انه اساسا ياخد ولو 10 الاف صوت

لانه ليس من الاخوان

ولانه ليس مصرى

مصرى الجنسيه لكن القلب والعقل هناك فى امريكا

وانا عن نفسى مستحيل يحكممصر واحد ميعرفشى حاجه عن مصر

بس من حقه يرشح نفسه
    ومن حقه يطالب بتغييرات في الدستور وفي البلد
    النظام خايف ليه منه ومعارض ليه التغييرات والمطالب دي لانه لو اترشح والانتخابات كانت نزيهة ولو البلد دي فيها كل واحد يقول رأيه بصراحة من غير مايودوه ورا الشمس البرادعي هيكتسح مبارك واولاده
    ومش من حق اي حد يشكك في وطنيته واللي انت متعرفوش لو البرادعي كان تبع الاخوان ماكنش حقق الشعبية دي ولا كان حد وقف معاه
    ولو اترشح وخد 10 الاف صوت كلنا هنفتخر انه خادهم باصوات بتحب بلدها وخادهم بالحق مش بالتزوير والنفاق
    انت قلت مصري الجنسية بس مع امريكا
    صحيفة التايمز البريطانية كانت عاملة تقرير عن التغيير وهل هيتحقق في مصر ولا لأ
    قالت ان فرص التغيير ضئيلة بسبب تخلي الولايات المتحدة عن جعل مصر مثالا للتعددية الديمقراطية في المنطقة واصبح نظام مبارك مدعوما بواسطة المليارات التي تقدمها المعونة الامريكية

انا معرفش البرادعي بس اللي اعرفه كويس لو الراجل ده رشح نفسه وانا متأكدة انه هيسقط مليون المية انا هرشحه برضه
    lovely nour
    lovely nour
    مراقبه الفئه الرياضيه
    مراقبه الفئه الرياضيه

انثى

مُساهمة من طرف lovely nour السبت 11 سبتمبر 2010, 7:40 am

memooo كتب:
    lovely nour كتب:مين الوحيد اللي من مصلحته تشويه صورة البرادعي

ااوك فعلا جمال مرشحش نفسه بس انا معاه ف حالة الترشيح و بعدين اذا مش هو فربنا يدي مبارك طولت العمر و نستعد لفترة حكم سادسة

و بعدين ادمن
    بما انك دخلت القسم بفى

اش معني اخوان
    اوك لانه مش وطني بس كمان صوت الاخوان ضعيف جدااااااااااا
    و هم اه يطلعوا و يصوتوا و ف الاخر ع مفيش
    وجودهم اصلا ف مصر تكملة لصورة الديمقراطية

تعرفي اجمل حاجة فيكي انك عارفة ان مفيش ديمقراطية في البلد ده ومع ذلك انتي مع النظام واكيد ده حرية شخصية
    اما لو ربنا ادى لمبارك طولة العمر فانا هدعي واقول يارب ارفع غضبك ومقتك عنا
    memooo
    memooo

انثى

مُساهمة من طرف memooo الأحد 12 سبتمبر 2010, 2:41 am

هو انا نفسي افهم
    حاجة
    بخصوص الديمقراطية دي
    و النبي حد يفهمني
    من امتى احنا نعرفها
    من امتي كنا بنستخدمها
    احنا كل الي علينا نهلل و نصوت و نطالب بيها
    بقي بزمتكم ف ديمقراطية ف الوطن العربي و لا ف العالم حتي
    بلاش
    هو فيه ديمقراطية ف بتنا انا و لا انت و لا انتم
    فين دي و النبي حد يشاور عليها
    حد يقولي مظهر ديمقراطي
    اخنا منعرفش معنى الديمقراطية
    مناهجنا متعرفش معناها
    و لا حتي بتتكلم عنها

حد يحكيلي ع مظهر ديمقراطي ف حياته
    يا عالم ده حتي مستقبلي
    الحكومة الي اختارته
    و قررت ادخل كلية ايه
    ديمقراطية قاااااااااال
    و الله ضحكتوني

و بخصوص مبارك
    نو تعليق
    انا بحترمه
    و ده مش معناه ابدا اني معاه ف الرئاسة فترة كمان
    بس انا بحسه اب ليا ليه معرفش
    برغم كل حاجة
    برغم تعب الشعب
    بس مقدرش اتكلم عن ابويا
    مع احترامي للكل
    بس مبارك زي م ليه وحش
    ليه حلو
    lovely nour
    lovely nour
    مراقبه الفئه الرياضيه
    مراقبه الفئه الرياضيه

انثى

مُساهمة من طرف lovely nour الأحد 12 سبتمبر 2010, 9:02 am

الديمقراطية من وجهة نظري معناها الحرية ومعناها انك تقولي رأيك من غير ما تخافي معناه تدوري على مصلحة الجميع وتبعدي عن المصالح الفردية يعني مصلحة البلد فوق مصلحة الفرد معناها العدل ومافيش اي حد فوق القانون وعلى فكرة في دول كتيرة اوي عندها ديمقراطية دول عادلة زي امريكا واوروبا انا بتكلم انهم ديمقراطيين في بلدهم وماليش دعوة ايه سياستهم الخارجية بيطبقوا القوانين على اي فرد وعشان كدة هما متقدمين
    memooo
    memooo

انثى

مُساهمة من طرف memooo الإثنين 13 سبتمبر 2010, 3:00 am

معنديش امل اشوف مصر زي امريكا
    ممكن احفاد احفاد احفادي
    هههههه
    حرية الراي عندنا ف مصر
    مع احترامي لما بتتطبق لفترة بتلاقي كل من هب و دب بيشتم مهو هي دي حرية الراي عندنا
    فالحكومة كرد فعل
    طبيعي بتجيبوا و لو كان ف المريخ من سوسة قفاه تعلمه الادب
    لا يا نور مع احترامي شوفي مناهجنا و بنعلم اطفالنا ايه
    و ازاي
    شوفي لما يكون نفسك ف حاجة و تلاقي رفض من الي حوليكي
    ليه مبنخ\ش فرصة
    يا ترى الديمقراطية الي ف امريكا دي تمنع المسلمين من انهم يحتفلوا بالعيد عشان 11 سبتممبر
    بلاش نوهم نفسنا
    اوروبا بتمنع الحجاب ف دول منها
    هي دي الديمقراطية
    و لا الديمقراطية لما يطلع قس يطالب بحرق القران
    اه تصدقي ديمقراطية
    lovely nour
    lovely nour
    مراقبه الفئه الرياضيه
    مراقبه الفئه الرياضيه

انثى

مُساهمة من طرف lovely nour الإثنين 13 سبتمبر 2010, 9:10 am

الاسلام مضطهد من المسلمين نفسهم يبقا مش عاوزاه يضطهد من الدول التانية في اوروبا عاوزين يمنعوا الحجاب وف بلدنا عاوزين يمنعوا النقاب وواحدة واحدة يمنعوا الحجاب

الوقت/التاريخ الآن هو الثلاثاء 07 مايو 2024, 6:19 pm